Women Life Freedom
Webmanager 17. May 2023
Smukke kunstneriske tørklæder fra kollektionen 'Women Life Freedom' af modebrandet Pairi Daeza. Kollektionen er lavet i samarbejde med 12 iranske kunstnere, som hver især har designet et tørklæde - alle med forskellige budskaber og som forholder sig til den nuværende revolution i Iran. Alle indtægter går til Iranhumanrights.org. Shop alle tørklæder her og læs mere i nedestående blogindlæg om kvinderne og deres budskaber.
SARA EMAMI
Jeg blev inspireret til at lave denne illustration efter at have set billeder og videoer af teenageskolepiger, der modigt protesterede ved at tage deres tørklæder af og skrive "Woman, Life, Freedom" på deres tavler. De står med ryggen til og det lange hår ind mod kameraet. Deres tapperhed rørte mig så meget. Det er virkelig utroligt, hvor modige disse piger er, der risikerer deres liv for deres grundlæggende menneskerettigheder og de mest simple former for glæde. Jeg lavede denne illustration for at vise disse piger, at de ikke er alene, og deres tapperhed bliver beundret og husket. Jeg ønsker, at de skal vide, at deres handlinger inspirerer os, og at vi står sammen med dem i solidaritet.ARGHAVAN KHOSRAVI
Arghavan Khosravi er en iransk født amerikansk billedkunstner og illustrator. Hun blev født i 1984 i Bakhtiari-provinsen, i Iran, og voksede op i hovedstaden Teheran. I 2015 flyttede hun til USA for at fortsætte sin uddannelse på 'Rhode Island School of Design' og derefter på Brandeis University. I øjeblikket bor hun i Stamford, Connecticut, og er kendt for sine tredimensionelle malerier med værker, der krydser traditionerne fra europæisk renæssance og persisk miniature; med temaer om frihed og styrke.SARA EMAMI
Jeg blev inspireret til at lave denne illustration efter at have set billeder og videoer af teenageskolepiger, der modigt protesterede ved at tage deres tørklæder af og skrive "Woman, Life, Freedom" på deres tavler. De står med ryggen til og det lange hår ind mod kameraet. Deres tapperhed rørte mig så meget. Det er virkelig utroligt, hvor modige disse piger er, der risikerer deres liv for deres grundlæggende menneskerettigheder og de mest simple former for glæde. Jeg lavede denne illustration for at vise disse piger, at de ikke er alene, og deres tapperhed bliver beundret og husket. Jeg ønsker, at de skal vide, at deres handlinger inspirerer os, og at vi står sammen med dem i solidaritet.ARGHAVAN KHOSRAVI
Arghavan Khosravi er en iransk født amerikansk billedkunstner og illustrator. Hun blev født i 1984 i Shahre-Kord, Chaharmahal og Bakhtiari-provinsen, Iran, og voksede op i hovedstaden Teheran. I 2015 flyttede hun til USA for at fortsætte sin uddannelse på 'Rhode Island School of Design' og derefter på Brandeis University. I øjeblikket bor hun i Stamford, Connecticut, og er kendt for sine tredimensionelle malerier med værker, der krydser traditionerne fra europæisk renæssance og persisk miniature; med temaer om frihed og styrke.HANA SHAHNAVAZ
Hana Shahnavas er født i London og er uddannet på 'School of Oriental & African Studies'. Hun har en bachelor i kunst og en kandidat i visuel islamisk og traditionel kunst, med særlig udmærkelse. Hendes statement er: 'Vild og fri' som repræsenterer den kraftfulde handling af kvinder som kommer sammen. Kvinder, der kæmper for frihed i Iran sammen med deres brødre, viser styrken og magten i enhed.
ARDESHIR TABRIZI
Mit tørklædedesign er baseret på en undersøgelse, der hylder persisk kulturel og litterær arv ved at referere til Shahnama, et episk digt af Ferdowsi. Ved at trække på historien om heltehovedpersonen, Faraydun, der befrier sit folk fra en ond konge, sigter jeg efter at forblive tro mod min kunstneriske praksis og samtidig skabe meningsfulde forbindelser til aktuelle anliggender i Iran. Tørklædets farverige abstrakte midte er omgivet af fire engle, der står over for ordene Zan (kvinde), Zandegi (liv), Azadi (frihed) og Liberta (frihed) for at skabe et visuelt udtryk, med en kraftfuld balance mellem æstetik og budskab.
HANA SHAHNAVAZ
Hana Shahnavas er født i London og er uddannet på 'School of Oriental & African Studies'. Hun har en bachelor i kunst og en kandidat i visuel islamisk og traditionel kunst, med særlig udmærkelse. Hendes statement er: 'Vild og fri' som repræsenterer den kraftfulde handling af kvinder som kommer sammen. Kvinder, der kæmper for frihed i Iran sammen med deres brødre, viser styrken og magten i enhed.
ARDESHIR TABRIZI
Mit tørklædedesign er baseret på en undersøgelse, der hylder persisk kulturel og litterær arv ved at referere til Shahnama, et episk digt af Ferdowsi. Ved at trække på historien om heltehovedpersonen, Faraydun, der befrier sit folk fra en ond konge, sigter jeg efter at forblive tro mod min kunstneriske praksis og samtidig skabe meningsfulde forbindelser til aktuelle anliggender i Iran. Tørklædets farverige abstrakte midte er omgivet af fire engle, der står over for ordene Zan (kvinde), Zandegi (liv), Azadi (frihed) og Liberta (frihed) for at skabe et visuelt udtryk, med en kraftfuld balance mellem æstetik og budskab.
MARYAM SEFATI
Maryam Sefati er født i 1984 og er en iransk visuel udvikler, illustrator og forfatter som bor i Los Angeles. Maryams kærlighed til animation bragte hende til USA fra den anden side af jorden (Iran). Hun har arbejdet med animation siden 2004. Hendes statement er: Dette tørklæde er en fejring af kvinde, liv og frihed med hjælp af iranske visuelle elementer og symboler fra tidligere keramik, kunst, tekstiler og malerier.
Maryam Kayhani
Maryam Keyhani er en iransk-canadisk kunstner, der bor i Berlin. Hendes statement er 'Tegninger til at skildre håb'. I disse hårde tider for de modigste mennesker i vores land. Som kunstnere er det, hvad vi kan gøre … lave arbejde, der kan hjælpe dem og forsvare deres grundlæggende frihed.
MARYAM SEFATI
Maryam Sefati er født i 1984 og er en iransk visuel udvikler, illustrator og forfatter som bor i Los Angeles. Maryams kærlighed til animation bragte hende til USA fra den anden side af jorden (Iran). Hun har arbejdet med animation siden 2004. Hendes statement er: Dette tørklæde er en fejring af kvinde, liv og frihed med hjælp af iranske visuelle elementer og symboler fra tidligere keramik, kunst, tekstiler og malerier.
Maryam Kayhani
Maryam Keyhani er en iransk-canadisk kunstner, der bor i Berlin. Hendes statement er 'Tegninger til at skildre håb'. I disse hårde tider for de modigste mennesker i vores land. Som kunstnere er det, hvad vi kan gøre … lave arbejde, der kan hjælpe dem og forsvare deres grundlæggende frihed.
MONA DANESH
Mona Danesh er en iransk-amerikansk illustrator, der laver farverig kunst, som er inspireret af arv, identitet, skønhed og at have det sjovt.
“Mit design er inspireret af det persiske ord 'Shir Zan', som betyder modig kvinde. Løvekvinden i mit design bryder de lænker, der engang tyngede hende, mens hun viftede med et sværd og viser hendes vilje til at kæmpe. Saksen er til alle de mennesker, der har klippet deres hår af, som et symbol på sorg. Støvlen og den brændende øl er til modstand mod regimet. Papirdukkekæden viser enhed mellem de forskellige typer af mennesker i Iran. Jeg ønskede, at mit design skulle være en kombination af modstand og sammenhold blandt iranere, der kæmper for en lysere fremtid"
RAHIL MORADI
Rahil Moradi er en iransk designer som bor i Budapest. Hun er født i 1995 og startede sin kreative karriere tilbage i 2017, da hun var i Iran. Hun har studeret arkitektur i sit moderland og grafisk design i Budapest, hvor hun i dag bor og arbejder.
Kunstværket er blevet illustreret ud fra et foto, der blev taget under de første dage af 'Women Life Freedom' revolution, der viser en gruppe unge kvinder, der danser sammen i min hjemby i Iran, hvor jeg voksede op. Jeg, som de fleste andre, måtte løbe fra det islamiske regimes politi, som blev dokumenteret på samme billede. At danse sådan sammen i byens centrum uden slør, var en drøm for mig og mine veninder i vores teenageår; en drøm, som disse unge kvinder i dag gør til virkelighed ved at sætte deres kære liv på spil. For at illustrere disse historiske øjeblikke og forstærke deres tapperhed, fik kunstværket navnet 'Hendes dans, er oprør'.
MONA DANESH
Mona Danesh er en iransk-amerikansk illustrator, der laver farverig kunst, som er inspireret af arv, identitet, skønhed og at have det sjovt.
“Mit design er inspireret af det persiske ord 'Shir Zan', som betyder modig kvinde. Løvekvinden i mit design bryder de lænker, der engang tyngede hende, mens hun viftede med et sværd og viser hendes vilje til at kæmpe. Saksen er til alle de mennesker, der har klippet deres hår af, som et symbol på sorg. Støvlen og den brændende øl er til modstand mod regimet. Papirdukkekæden viser enhed mellem de forskellige typer af mennesker i Iran. Jeg ønskede, at mit design skulle være en kombination af modstand og sammenhold blandt iranere, der kæmper for en lysere fremtid"
RAHIL MORADI
Rahil Moradi er en iransk designer som bor i Budapest. Hun er født i 1995 og startede sin kreative karriere tilbage i 2017, da hun var i Iran. Hun har studeret arkitektur i sit moderland og grafisk design i Budapest, hvor hun i dag bor og arbejder.
Kunstværket er blevet illustreret ud fra et foto, der blev taget under de første dage af 'Women Life Freedom' revolution, der viser en gruppe unge kvinder, der danser sammen i min hjemby i Iran, hvor jeg voksede op. Jeg, som de fleste andre, måtte løbe fra det islamiske regimes politi, som blev dokumenteret på samme billede. At danse sådan sammen i byens centrum uden slør, var en drøm for mig og mine veninder i vores teenageår; en drøm, som disse unge kvinder i dag gør til virkelighed ved at sætte deres kære liv på spil. For at illustrere disse historiske øjeblikke og forstærke deres tapperhed, fik kunstværket navnet 'Hendes dans, er oprør'.
Yasaman Rezaee
Bag brandet Pairi Daeza står to iranske søstre - Yasaman og Nastaran Rezaee, som ønsker at generobre Irans truede arv, til en ny fremtid og en ny generation af drømmere, der tør tale imod undertrykkelse. Tørklæderne er fremstillet i Italien, hvor søstrene nu bor, men er drevet af drømme om det gamle Iran. Kollektionen er produceret i samarbejde med de få håndværkere der bor i Iran og målet er at generere indtægter til disse. Vi råber 'Woman Life Freedom' med vores blod, med vores solidaritet, med vores søsterskab. Vi vil gøre modstand og vedholde, indtil vi opnår ligestilling!
Hanie Ghashghaej
Hanie Ghashghaei blev født i 1990 i Teheran (Iran). Hun har en bachelor i grafisk design fra 'University of Shariati' i Iran, en bachelor i tegneserier og illustration fra 'The Fine Arts Academy of Bologna' og en kandidat i illustration fra 'The Fine Arts Academy of Bologna'. I en alder af 24 flyttede hun til Bologna i Italien, hvor hun bor og arbejder som freelance illustrator. Hun beskriver at den røde farve er et symbol på blod, vrede, krig og selvfølgelig kærlighed. Det viser smerte, sorg og død, og på den anden side udtrykker det kærlighed, vilje og lidenskab. Den røde kvindes værk er en historie om iranske kvinder, der med blodfarvede hænder fortsætter med at kæmpe og tro på håbet. Kvinder, der altid har frygten for krig i deres hjerter, men kærligheden til frihed giver dem modet til at flyve.
Yasaman Rezaee
Bag brandet Pairi Daeza står to iranske søstre - Yasaman og Nastaran Rezaee, som ønsker at generobre Irans truede arv, til en ny fremtid og en ny generation af drømmere, der tør tale imod undertrykkelse. Tørklæderne er fremstillet i Italien, hvor søstrene nu bor, men er drevet af drømme om det gamle Iran. Kollektionen er produceret i samarbejde med de få håndværkere der bor i Iran og målet er at generere indtægter til disse. Vi råber 'Woman Life Freedom' med vores blod, med vores solidaritet, med vores søsterskab. Vi vil gøre modstand og vedholde, indtil vi opnår ligestilling!
Hanie Ghashghaej
Hanie Ghashghaei blev født i 1990 i Teheran (Iran). Hun har en bachelor i grafisk design fra 'University of Shariati' i Iran, en bachelor i tegneserier og illustration fra 'The Fine Arts Academy of Bologna' og en kandidat i illustration fra 'The Fine Arts Academy of Bologna'. I en alder af 24 flyttede hun til Bologna i Italien, hvor hun bor og arbejder som freelance illustrator. Hun beskriver at den røde farve er et symbol på blod, vrede, krig og selvfølgelig kærlighed. Det viser smerte, sorg og død, og på den anden side udtrykker det kærlighed, vilje og lidenskab. Den røde kvindes værk er en historie om iranske kvinder, der med blodfarvede hænder fortsætter med at kæmpe og tro på håbet. Kvinder, der altid har frygten for krig i deres hjerter, men kærligheden til frihed giver dem modet til at flyve.
TALA MADANI
Tala Madani er født i 1981 i Teheran (Iran). Hun bor og arbejder i Los Angeles, hvor hun arbejder med forskellige former for kritik af køn, især maskuline og feminine stereotyper, samt sætter spørgsmålstegn ved vestlige idealistiske forestillinger om barndom og familie. Hun arbejder med humor og frembringer grundlæggende menneskelige følelser - såsom angst, vrede, frygt, isolation, misundelse og begær. Madani har sin uddannelse fra 'Yale University School of Art' og er blevet belønnet med mange kunstpriser.
Mahboubeh Absalan
Mahboubeh Absalan er opvokset i Boushehr og flyttede til Teheran for at studere tekstildesign på kunst på universitetet i Teheran. Hun er fascineret af, hvordan mennesker oplever livet udefra forskellige geografiske oprindelser og hvordan objekter kan have helt andre betydninger for mennesket, alt efter hvor man kommer fra i verden.
TALA MADANI
Tala Madani er født i 1981 i Teheran (Iran). Hun bor og arbejder i Los Angeles, hvor hun arbejder med forskellige former for kritik af køn, især maskuline og feminine stereotyper, samt sætter spørgsmålstegn ved vestlige idealistiske forestillinger om barndom og familie. Hun arbejder med humor og frembringer grundlæggende menneskelige følelser - såsom angst, vrede, frygt, isolation, misundelse og begær. Madani har sin uddannelse fra 'Yale University School of Art' og er blevet belønnet med mange kunstpriser.
Mahboubeh Absalan
Mahboubeh Absalan er opvokset i Boushehr og flyttede til Teheran for at studere tekstildesign på kunst på universitetet i Teheran. Hun er fascineret af, hvordan mennesker oplever livet udefra forskellige geografiske oprindelser og hvordan objekter kan have helt andre betydninger for mennesket, alt efter hvor man kommer fra i verden.